Nu är det snart dags att deklarera – vad gäller för dig
Företag och privatpersoner måste varje år göra en inkomstdeklaration. Det finns fyra olika inkomstdeklarationer: Inkomstdeklaration 1, 2, 3 respektive 4. Senast den 2 maj ska inkomstdeklaration 1 vara inskickad för fysiska personer (privatpersoner och enskilda firmor) 2025. För aktiebolag, ekonomiska föreningar, stiftelser, ideella föreningar och handelsbolag – som alla är juridiska personer – beror datumet för deklarationen på företagets eller föreningens räkenskapsår. Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen via Skatteverket. Detta är något som vi kan hjälpa dig med.
Om du driver enskild firma ska du få deklarationen mellan den 3 och 7 mars om du har en digital brevlåda, annars kan det dröja till den 15 april. Om du har en digital brevlåda skickas deklarationen dit. Om ditt företag är ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, förening eller stiftelse, skickar Skatteverket ut Inkomstdeklaration 2-4 enligt följande (deklarationen skickas några veckor tidigare om företaget har digital brevlåda):
-
Bokslut september till december: deklarationen skickas 3 februari till digital brevlåda och i slutet på februari på papper
-
Bokslut januari till augusti: deklarationen skickas 25 augusti till digital brevlåda och mitten av september på papper
Enskild firma | AB & ekonomiska föreningar | Stiftelser & ideella föreningar | Handels- & kommanditbolag | |
---|---|---|---|---|
Vilken inkomstdeklaration? | 1 | 2 | 3 | 4 |
När ska deklarationen vara inne? * | 2 maj 2025 | 1 augusti 2025* | 1 augusti 2025* | 1 augusti 2025* |
Hur avslutas den löpande bokföringen? ** | Förenklat årsbokslut vid omsättning under 3 miljoner kronor (annars vanligt bokslut) | Årsredovisning. Mindre aktiebolag kan göra den via de förenklade K2-reglerna | Förenklat årsbokslut vid omsättning under 3 miljoner kronor (annars vanligt bokslut) | Årsbokslut eller årsredovisning, beroende på bolagets storlek och om det har fysiska eller juridiska delägare |
Vilken blankett används? *** | Inkomstdeklaration 1 (INK1) & NE-bilaga | Inkomstdeklaration 2 (INK2) | Inkomstdeklaration 3 (INK3) | Inkomstdeklaration 4 (INK4) |
* 1 augusti 2025 gäller om ditt räkenskapsår följer kalenderåret, oavsett inlämningssätt. Har du annat räkenskapsår än kalenderår? Då hittar du de datum som gäller längre ned på sidan, eller hos Skatteverket. Ideella föreningar och stiftelser måste skicka in vissa uppgifter på papper – läs mer om vad som gäller för dem hos Skatteverket.
** Årsbokslut, förenklat årsbokslut, och årsredovisning – vad är skillnaden? Läs mer om skillnaderna längre ned.
*** Även ytterligare blanketter och bilagor kan vara aktuella – läs mer nedan.
Ett räkenskapsår som inte följer kalenderåret kallas för brutet räkenskapsår. När ditt företag ska deklarera styrs av ditt bokslutsdatum. I tabellen hittar du datumen för när du senast ska deklarera.
Bokslut | Datum |
---|---|
Juli–augusti 2024 | 1 april 2025 |
September–december 2023 | 1 augusti 2025 |
Januari-april 2024 | 2 december 2024 |
Maj-juni 2024 | 15 januari 2025 |
Årsbokslut, förenklat årsbokslut, och årsredovisning – vad är skillnaden?
Alla företag gör bokslut
Ett årsbokslut är en sammanställning av ett företags bokföring efter att räkenskapsåret är slut. Alla företagsformer är bokföringsskyldiga, men hur bokslutet upprättas beror på bolagsform och i vissa fall hur stor omsättningen är.
Förenklat bokslut med balans- och resultaträkning
Enskild firma, stiftelser och ideella föreningar kan upprätta ett förenklat årsbokslut om omsättningen är lägre än tre miljoner kronor. Ett förenklat årsbokslut innehåller en balansräkning som visar företagets ekonomiska ställning med tillgångar, skulder och eget kapital på räkenskapsårets sista dag. Det innehåller även en resultaträkning som visar intäkter, kostnader och resultat för det gångna räkenskapsåret.
Ett årsbokslut är kompletterat med tilläggsupplysningar
Ett vanligt årsbokslut, som måste upprättas om omsättningen är högre än tre miljoner kronor per år, består av samma balans- och resultaträkning, men kompletteras med tilläggsupplysningar. Det är frivilligt att upprätta ett vanligt årsbokslut även om din verksamhet har lägre årsomsättning än tre miljoner kronor.
Krav på årsredovisning
Enligt lag ska aktiebolag, vissa handelsbolag och ekonomiska föreningar upprätta en årsredovisning. Även en enskild näringsidkare är skyldig att upprätta årsredovisning om företaget når upp till mer än ett av följande gränsvärden under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren: Mer än 50 anställda i medeltal, mer än 40 miljoner kronor i redovisad balansomslutning, eller mer än 80 miljoner kronor i redovisad nettoomsättning. Det är dock väldigt sällan enskilda firmor är så pass stora att de omfattas av kravet på en årsredovisning. Samma regler gäller handels- och kommanditbolag när det gäller storlek på bolaget. Däremot ska handels- och kommanditbolag med minst en juridisk person som delägare alltid upprätta en årsredovisning. Om det handlar om ett mindre handelsbolag med en juridisk person som delägare kan bolaget välja att upprätta årsredovisningen enligt det förenklade K2-regelverket, eller enligt regelverk K3.
Deklarera enskild firma – steg för steg
Driver du enskild firma deklarerar du i samband med din privata inkomstdeklaration med tillhörande NE-bilaga.
Andra blanketter och bilagor
I tabellen visas vilka blanketter som vanligtvis gäller för de olika bolagsformerna – men det kan i vissa fall bli aktuellt med ytterligare blanketter.
Flera verksamheter att deklarera
Om du driver en enskild firma och har flera verksamheter med skilda bokföringar, eller om du driver näringsverksamhet med någon annan och har gemensam bokföring, kan du även använda underblanketten NEA. Resultaten räknas dock i slutändan samman på NE-bilagan.
Delägare i fåmansföretag
Är du delägare i ett fåmansföretag (mindre aktiebolag)? Förutom att aktiebolaget lämnar in en deklaration för bolaget (Inkomstdeklaration 2), ska du också lämna en K10-bilaga tillsammans med din privata inkomstdeklaration.
Fysisk eller juridisk delägare i handelsbolag
Förutom att ett handelsbolag lämnar en egen deklaration (Inkomstdeklaration 4), måste du som är delägare i ett handelsbolag (i egenskap av fysisk person) även lämna en N3A-bilaga tillsammans med din privata inkomstdeklaration. Är du delägare i egenskap av juridisk person ska du istället lämna en N3B-bilaga.
Det är mycket att hålla reda på men lugn, är du kund hos oss så hjälper vi dig så det blir rätt och riktigt. Du förser oss med de underlag vi behöver så fixar vi resten.